Reisverslag van dag tot dag: Singapore

Sentosa Island - China Town - Zoo

Dag 152 Malakka-Singapore

We gaan met de bus van 10 uur. De kaartjes hebben we gisteren al gekocht, maar dat was niet nodig geweest de bus zit niet vol. Maar we dachten dat het misschien nog druk zou zijn. Als we bij de grens zijn, moet dit keer wel de bagage uit de bus. We lopen met de rugzakken naar de douane. Hier wordt er naar onze visum stempels gevraagd, die hebben we dus niet gekregen. Hoe we dan Maleisië binnen gekomen zijn: per trein dus. De dame van de douane bladert door het paspoort. We zeggen dat we via Singapore gekomen zijn. Dan wil ze het treinticket zien. Nou ja zeg, dat hebben we natuurlijk niet meer. Je kunt tenslotte ook niet alles bewaren. Na wat gezucht mogen we toch Singapore  wel in. Houden wilden ze ons blijkbaar toch niet.

We lopen Singapore in. Er is een kilometer lange weg, Causeway, die Singapore verbindt met Johor Bahru, dit is de zuidelijkste plaats van Maleisië. We lopen alleen van de ene grenspost naar de andere. Hier staat de bus weer te wachten. We rijden nog een klein stukje naar het Lavender busstation. Hier stappen we op de metro. We stappen vlakbij het YMCA uit. Er is hier ook een YWCA, deze is van oorsprong alleen voor vrouwen. We vinden het wel relaxt zo aan te komen. Je weet precies waar je moet zijn, de kamer is gereserveerd, ook nog een zeer luxe. Heerlijk! We gaan zwemmen, het zwembad is op het dak. Helemaal opgefrist gaan we even met het thuisfront mailen.

Singapore heeft na Rotterdam de grootste haven van de wereld. Het onafhankelijke staatje bestaat naast de stad zelf nog uit 54 kleinere eilanden, die samen de staat Singapore vormen. In Singapore wonen slechts ongeveer drie miljoen mensen en de bevolkingsdichtheid is met bijna 4.000 inwoners per vierkante kilometer één van de hoogste ter  wereld. Singapore behoort tot de grootste economische handelscentra van Azië. De stad is welvarend, volgebouwd met moderne wolkenkrabbers en  winkelcentra en alle grote multinationals hebben er hun vestigingen. Singapore is ook een hele schone en gedisciplineerde stad. Er wordt streng op toegezien dat je geen afval op straat gooit, op straat spuugt, kauwgom kauwt (kauwgom is in Singapore niet te koop), as op straat gooit, of door het rode licht loopt. De boetes voor kleine overtredingen zijn hoog. Roken is verboden in openbare gebouwen. Voor grote overtredingen (zoals moord of het smokkelen van een grammetje heroïne) kun je de doodstraf krijgen! Dit is dan ook één van de redenen dat zware criminaliteit in Singapore nauwelijks voorkomt.

Het duurt even voordat we een leuk terrasje hebben gevonden waar het eten een beetje betaalbaar is. In de kelders van de veel winkelcentra bevinden zich de foodcentra en de fast food-restaurants en op de hogere verdiepingen zijn de betere restaurants te vinden. We eten een bord rijst met seafood dat helemaal niet smaakt omdat er bijna geen seafood tussen de rijst te vinden is.

Dag 153 Singapore/Sentosa Island

TOP^

Vandaag nemen we de bus naar Sentosa Island. Sentosa is een attractiepark dat op een eiland aan de zuidpunt van Singapore is gebouwd. het is het meest ontwikkelde eiland van Singapore. Het is een populaire plaats om het weekend door te brengen. Er liggen hier verschillende stranden. Het park is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Disney Land of de Efteling, maar heeft toch enkele leuke bezienswaardigheden.

We lopen de toegangsweg over en betalen 2S$. Hiervoor heb je gratis vervoer in de bussen en treinen op het eiland. Eerst brengen we een bezoek aan Underwater World. Dit is een spectaculair aquarium, waar de vissen rondom je zwemmen. De vele mooie aquaria zijn gevuld met bijzondere tropische vissen, koralen en waterplanten. De hoofdattractie is een lange acryl tunnel door een groot aquarium. Terwijl we op een lopende band door de tunnel glijden, zwemmen roggen en haaien en zeekoeien over ons heen. Men denkt dat dit de beesten zijn die ze vroeger als zeemeerminnen bestempelden. Omdat de vrouwelijke koeien hun baby’s net als mensen vasthouden. In een aquarium zien we zeepaardjes die we nog nooit eerder hebben gezien. Het zijn seadragons en ze leven voor de zuidkust van Australië. Het is maar goed dat we ze van heel dichtbij kunnen zien, anders zouden we gedacht hebben dat ze gewone stukjes zeewier zijn. Door het park loopt een monorail waarmee we van de ene attractie naar de andere attractie rijden.

Na Underwater World gaan we met de monorail naar een show met zeldzame pink dolphins. En inderdaad, de dolfijnen hebben een roze rug. In een natuurlijk bassin aan zee worden enkele van deze pink dolphins in gevangenschap gehouden. Tijdens een show vertonen ze hun kunstjes. Een paar vrijwilligers uit het publiek mogen assisteren, maar realiseren zich waarschijnlijk niet dat ze met kleding en al tot hun middel in het water moeten staan. We vinden er niet zo veel aan. In Harderwijk is het leuker. Na de dolfijnenshow beklimmen we de Merlion. De toren is een beeld dat een kruising is tussen een vis (merlin) en een leeuw (lion) en is het symbool van het toerisme van Singapore. Een Sumatraanse prins dacht dat hij een leeuw zag toen hij landde op Singapore. De binnenkant van de toren is ingericht als zeeroversgrot en er worden een paar leuke videopresentaties over de geschiedenis van Singapore vertoond. Onder Brits regiem werd Singapore een handelsstad. In 1959 werd het zelfstandig en in 1963 voegde het zich bij Maleisië. Maar de interesses van de beide staten was erg verschillend. Maleisië wilde Maleisië voor de Maleiers. Singapore heeft een dominante Chinese populatie. Hierdoor splitsten ze zich in 165 al weer af. In Images of Singapore. wordt hier aan de hand van ingerichte decors met bewegende poppen, attributen en foto's ook de Tweede Wereldoorlog breed uitgemeten. Er wordt ook veel aandacht besteed aan de cultuur van de vele bevolkingsgroepen die er in Singapore leven en in het bijzonder aan de Chinezen, Maleisiërs en Indiërs. Zij vormen namelijk een groot deel van de bevolking en dit leidt onder andere ook het hebben van vier officiële talen in Singapore, namelijk Mandarin, Maleisisch, Tamil en Engels

Met een lift gaan we naar de bek van de leeuw waar we een mooi uitzicht over Singapore hebben. Via trappen lopen we nog hoger, naar de top van de toren en hier hebben we een wijds uitzicht op de haven en de hoogbouw van Singapore. Het Cinerama is ook erg leuk. Je zit in een stoel en kijkt naar een driedimensionale film. Het is net of je echt in een achtbaan zit. Bij de tweede film rijdt je door een mijn in wagentjes onder de grond. We vinden het eigenlijk wel een beetje eng.

´s Avonds is er een streetparade. Dit wordt ieder jaar gedaan op de zaterdag na het Chinees nieuwjaar. We treffen het dus. het thema dit jaar van de geit is: de oceaan van de harmonie. Lokale en internationale performers bundelen hun talenten samen en maken er iets moois van. We zien zee figuren in allerlei vormen voorbij komen. De straat is veranderd in een zee van kleuren. We lopen wat rond en komen dan toevallig uit bij de quark Quai. Het is hier erg duur, maar erg gezellig. Aan de andere kant ligt de Boat Quai. Hier zijn food stalls, terrassen en uitzicht over de haven. Het is iets rustiger en goedkoper. Hier gaan wij maar een hapje eten. Je koopt bij ieder tentje wat. We nemen een gevuld broodje en saté stokjes. De laatste vergeten we te betalen. Het broodje wordt bij de tafel afgerekend. Het drinken betalen we ook. Als we weg lopen komt er iemand hard achter ons aan rennen. De saté stokjes moeten nog betaald worden.

We komen er achter de jeukbulten, die we plotseling in Cambodja kregen, niet van de muggen, nog van de zandvlooien komen. Het is netelroos. Dit treedt op als een allergische reactie op Malerone. Dit slikken we als anti-malaria middel. Volgens de bijsluiter kan dit gebeuren. Het zal nu wel snel overgaan. Malarone slikken we niet meer.

Dag 154 Singapore/Cinatown.

TOP^

We gaan naar China town. Het is een aardig eindje lopen naar de South Bridge road. . We komen eerst langs een IT shopping mall. We zien hier erg veel leuke dingen, waar we hebberig van worden. Vooral de nieuwe notebooks van sony zijn superklein, 2 keer zo groot als mijn osaris en weegt maar 1,2 kg en is erg plat. Er is zelfs een cameraatje ingebouwd. Erg mooi. Maar voor ons te duur. Bert wil weg. Hij is er flauw van. We kopen wel een trekkarretje voor de rugzak. Om te proberen of het handig is. Sri Mariamman Tempel bekijken. Het is een veelkleurige hindoe tempel. Met een toren van standbeelden boven de ingang. We vinden het erg mooi. De winkeltjes hebben hier een soort veranda. Als je op de stoep loopt, moet je steeds een stapje omhoog of omlaag. Ook hier weer een markt. We dwalen wat door de leuke straatjes. We voelen ons even weer in China.

We gaan met de metro naar Orchard road terug. En wie Orchard Road zegt, zegt winkelen. In deze winkelstraat, waar ons hotel ook staat, bevinden zich ontelbare winkelcentra met verdieping na verdieping winkels. Mode, parfum, sieraden, elektronica, schoenen enz. enz. enz. Je vindt het er allemaal. Nadat we enkele winkelcentra hebben bezocht,houden we het voor gezien. Door het vele lopen en vooral de warmte zijn we erg moe geworden en in het centrum wacht een heerlijk hotel op ons. We hebben geen zin meer in de night safari naar de dierentuin. De avond brengen we dan ook gedeeltelijk in het zwembad en in het heerlijke zachte bed door. Lekker genieten van al de luxe.

Dag 155  Singapore/Zoo

TOP^

We slapen wat uit, pakken de rugzakken weer in en zetten ze in de luggagestore. Wij reizen we met de metro en de bus in een vochtige warmte naar de Singapore Zoological Gardens, oftewel de dierentuin in Singapore. We zijn ruim een uur onderweg. Nu hebben we al heel wat dierentuinen gezien in verschillende landen, maar deze is met stip de mooiste die we ooit bezocht hebben. De dieren leven allemaal in hun natuurlijke omgeving en er is bijna geen ouderwets hok met tralies te vinden. Ook het aantal diersoorten is erg divers.Er worden ook dierenshows gehouden waarbij men veel uitlegt over de dieren en de mensen probeert op te voeden. Nu is ons al vaak opgevallen dat Aziaten geen enkel respect hebben voor de dieren en hun (eigen) leefomgeving. In heel Azië (behalve in Singapore) wordt afval (waaronder plastic) gewoon uit het raam van een trein of een bus gegooid. Ook wordt afval achteloos op straat gegooid. Op een leuke educatieve manier probeert men hier de mensen op dit onacceptabele gedrag te wijzen om een beter leefmilieu voor mens en dier te krijgen. Voor Chinezen zal dit weinig nut hebben. Zij eten namelijk alle dieren op die lopen, zwemmen, vliegen en kruipen.

De apen met de lange neuzen trekken aandacht. Wat zijn die lelijk zeg! Pinokkio is er niets bij. Op vaste tijden worden de dieren gevoederd en wordt er door een oppasser uitleg gegeven over het leefgedrag van de desbetreffende dieren. Ook de apen op het apeneiland krijgen verse groenten toegeworpen. De rest van de dag slenteren we door de dierentuin en lopen onder andere door een hok waar slangen, leguanen en schildpadden "los" rondkruipen. Een kooi waarin vlinders, vogels en vleermuizen "vrij" rondvliegen. We zien door een glazen ruit hoe ijsberen, zeeleeuwen en zeekoeien onder water zwemmen.

Singapore-Jakarta.

We moeten opeens erg snel. We zijn de tijd een beetje vergeten. Ons vliegtuig gaat om 20.45 uur. Het is al 16.30 uur. We moeten nog een uur reizen naar het hotel om de rugzakken te halen en daarna nog een dik uur naar de luchthaven. We redden het gelukkig. Om 19.15 staan we puffend voor de deur van het vliegveld. We zijn zat op tijd. Er wil niemand naar Jakarta blijkbaar.

De aardige grondstewardess van de incheckbalie zet ons helemaal voorin het vliegtuig. Ze vertelt dat de douane in Indonesië erg vervelend kan zijn. Het kan lang duren voor alle formaliteiten klaar zijn en je het land in mag. Nu zijn we snel het vliegtuig uit en als eerste aan de beurt. Het vliegtuig is half leeg. Geen wonder dat het zo gemakkelijk was om de datum te verzetten. De vlucht verloopt prima. We gaan eerst maar iets eten. Veel bijzonders is er niet te krijgen, we hopen op een hapje in het vliegtuig. In het vliegtuig is geen toerist te bekennen. Alleen een paar Indonesiërs. We zitten met 42 personen in dat hele grote ding. Het zal typerend worden voor Java.